Aika monta vuotta onkin ollut oikein suomalaiset kesäkelit: 15 astetta plussalla eikä lumesta tietoakaan, paitsi jossain metsänotkelmassa. Nyt sitten kärvistellään sellaisissa helteissä että oksat pois. Mutta millä saisi edes yhden autuaallisen hetken, jolloin olo olisi melkeinpä vilpoinen? No, tässä pari pomminvarmaa vinkkiä, eikä maksa paljon!

Fiksua ja koulutettua Suomen kansaa tuskin tarvitsee muistuttaa, mutta tässä helteessä menköön: jos jokin terveydellinen tai muu syy estää vinkkien hyödyntämisen, skippaa nämä.

Ja ei kun vinkkeihin sekä vielä lomalaisen bonusvinkkeihin!

Vinkki 1: JALKAKYLPY

Ota pesuvati tai vaikkapa yksi niitä ilmaiseksi haalittuja ämpäreitä. Laita pohjalle muutama sentti kylmää vettä. Jos jalat kaipaavat samalla pesua, laita aluksi vadin pohjalle hitunen suihkugeeliä, sitten sen verran lämmintä vettä esim. käsisuihkulla, että aine sekoittuu ja vaahtoaa mukavasti ja lisää sitten kylmää vettä. Istahda jakkaralle tai kylppärissä vaikka wc-pytyn kannelle. Upota jalat veteen. Jaloissa verisuonet kulkevat niin pinnassa, että viilennys on tehokasta.

Kun vadissa oleva vesi alkaa lämmetä, lisää kylmää vettä silloin tällöin, kunnes jalat uivat nilkkoihin asti kylmässä vedessä, mutta niin, että vati tahi ämpäri on helppo tyhjentää läikyttämättä koko lastia pitkin lattioita. Konttaaminen rätin kanssa ympäriinsä tuhoaa koko idean.

Kun tunnet olosi hyvin viilentyneeksi, kippaa vesi pois. Viilennystehoa voi vielä parantaa hilppaisemalla samantien viileään suihkuun, jolloin yläkroppakin saa jäähdytystä.

Jos et pääse suihkuun, ota pesusieni tai vastaava, kastele se ja pyyhi kylmää vettä koko kropalle tai ainakin niihin paikkoihin mihin yletät. Pyyhi ainakin naama, niska, kaula, hartiat, käsivarret ja koivet koko pituudelta ja astele sitten tuulettimen eteen, jos sellainen löytyy. Pyörähtele hitaasti ja anna tuulettimen jäähdyttää loputkin itsestäsi ja näin olosi on vilpoinen kuin syystuulosessa.

Jalkakylvyn kyky viilentää jalkoja ja sitä tietä koko kroppaa voi tuurilla kestää jopa tunteja. Kokeile tehdä jalkakylpy illalla ja sitten vaan unta palloon…

 

Vinkki 2: KYLMÄPAKKAUKSET

Apteekeissa myydään sinisellä geelillä täytettyjä muovipakkauksia, joita voi käyttää sekä kylmänä että lämpimänä. Tarvitsee olla aika helteen pökerryttämä, että niitä juuri nyt erehdyksessäkään käyttäisi lämpimänä, mutta pakastekylmänä: ah ja voi mikä nirvana!

Homma menee siten, että kipitetään apteekkiin tai vaikka Hehkuun ja joskus Lidlissäkin on kyseisiä pusseja näkynyt, ei tosin tänä kesänä… Ostetaan ainakin yksi tai muu mieleinen määrä kyseisiä pusseja, mielellään sopivan pitkänomaista mallia. Hinta on yleensä alle 10 euroa per pussi. Kotiin saavuttua laitetaan kyseinen pussi pakastimeen. Odotetaan kärsimättömästi (vaikka vinkki ykköstä kokeillen), että pussi kylmenee. Toki jatkossa pussin passaa aina nököttää pakkasessa.

Sitten kun pussi on sopivan kylmä, otetaan kääreeksi kangasta (vanha pyyhe, tyynyliina tms.) tai vaikka muutama pala talouspaperia. Istahdetaan tuolille ja paikoitetaan kyseinen kankaaseen kääräisty pussukka tuolin ja polvitaipeiden yläosan väliin ja annetaan suloisen viileyden levitä koko kroppaan. Nautitaan!

Tämä toimii myös helteisellä työpaikalla, jos pakastelokero löytyy. Toki pussi pitää laittaa puhtaaseen, suljettuun suojapussiin käytön jälkeen, jos on yhteinen jääkaappi. Ja paikoittaa pussi niin taakse, ettei joku kähvellä aarrettasi!

Pussin voi laittaa myös suoraan jalkapohjien (tarkemmin sanottuna jalkaholvien) alle, edelleen hyvin kankaalla suojattuna. Pääasia, että isoja verisuonia kulkee kylmäpakkauksen viilennettäväksi mahdollisimman pinnassa. Kannattaa fiilistellä, ettei tunnu liian kylmältä (juu, kyllä niin voi käydä) ja tarvittaessa pitää taukoa.

Helteiden helpotettua kylmäpussi toimii mainiosti myös niska-hartiakipujen lievittäjänä muotoutuvuutensa vuoksi. Ei tarvitse popsia tulehduskipulääkkeitä, jolloin mahakaan ei ota niin nokkiinsa.

 

Bonusvinkit lomailijoille

1. Upottaudu (sinilevättömään) järveen tai mereen kaulaa myöten, tyrkkää mieleinen juomakori peffan alle ja iske sombrero päähän. Sitten vaan sopivaa nesteytystä kunnes helpottaa.

2. Lomahellettä vietetään mahdollisuuksien mukaan hössöttämättä. Ei suuria kulinaarisia kokeiluja hellan ja uunin äärellä, ei suursiivousta, kaappien tyhjennystä, maratoneja, rännien puhdistamista katolla tai muitakaan päätä pehmittäviä lomalaisen ajanvietteitä. Kyllä se viileys sieltä kohta palaa, se on näillä leveysasteilla varma nakki, ja sitten voi taas jatkaa höyryämistä.

 

© Teksti: Jaana Leppänen   Kuvat: Pauli Kinnunen, Jaana Leppänen