Mitä yhteistä on Star Warsissa suomalaisen Joonas Suotamon näyttelemällä Chewbaccalla, Harry Potter -elokuvissa Hermionea näytelleellä Emma Watsonilla sekä Spice Girlsissä aiemmin esiintyneellä ja nykyisin muotisuunnittelijana toimivalla Victoria Beckhamilla? Äkkipäiten ajatellen ei yhtään mitään, mutta yhdistävä tekijä löytyy kuin löytyykin.
Tämän kertaisilla I Love Me -messuilla tarjolla oli runsas annos kansainvälistä tähtipölyä. Messuilla olivat sekä Real Techniquesin lanseeranneet Chapmanin siskokset että Leijonan Luola UK:sta ulos naurettu Tangle Teezerin keksijä Shaun Pulfrey.
Myös Korea-kosmetiikkainnostuksen Suomeen tartuttanut Ostolakossa-bloggaaja Virve Fredman oli elevenin maajohtajan ominaisuudessa tuonut paikalle messuosaston ja koko Suomen tiiminsä ensimmäistä kertaa.
I Love Me -messut tuovat kattavasti esiin sen, miten tämä miljardibisnes Suomessa kehittyy ja mihin suuntaan se on menossa. Itse innostun innovaatioista niiden kaikissa muodoissaan ja on todella hienoa, että markkinoille tulee niitä lisää, mutta myös uudenlaisella ajattelulla pääsee pitkälle.
Hurjasti ihmisiä ja iloinen hulina
Messuvieraita oli muutaman päivän aikana 56.000 eli jotakuinkin saman verran kuin viime vuonna. Koska useimmat messupisteet ovat varsin pieniä, enempää tuskin voisi näihin tiloihin mukavasti ahtaakaan. Vaikka kävin messuilla kahtena päivänä, kuvaaminen osoittautui aika työlääksi valtavan ihmispaljouden vuoksi. Toisaalta kaikki olivat todella hyvällä tuulella niin messupisteillä kuin yleisössäkin. Mikäs on ollessa, kun aihe on mieluinen kaikille osapuolille, tuotteet kiinnostavia ja monilla osastoilla myös tarjoukset olivat niin hyviä, ettei niihin juuri muualla törmää.
Tämä messukuvaus kulkee siinä järjestyksessä kuin osastoille päädyin.
Real Techniques
Ensimmäiseksi osuin Real Tecniquesin osastolle, jossa oli juuri käynnissä merkin perustajien pitämä esittely- ja meikkaustapahtuma.
Real Techniques on kahden ammattimeikkaajasiskoksen perustama meikkaustyövälinemerkki, jonka kantavia teemoja ei ole snobbailu ja karmakka hinnoittelu vaan sopuhintaiset, silti laadukkaat tuotteet sekä ammatti- että kotimeikkaajille.
Koska merkki on toinen omista suosikeistani ja niistä se suurempi Ecotoolsin ohella, tässä hiukan tietoa merkin taustoista.
Meikkaaminen kulkee suvussa
Samantha ja Nicola Chapman (Sam ja Nic) ovat perineet kiinnostuksensa meikkaamiseen tädiltään, joka oli kuuluisa lontoolainen meikkitaiteilija. Täti on meikannut esimerkiksi sellaisia satunnaisia tapauksia kuin Prinsessa Dianaa ja David Bowieta.
Siskokset Sam ja Nic kävivät alaan liittyvän koulun ja siirtyivät sitten kumpikin töihin mm. sellaisiin yrityksiin kuin Mac, Chanel ja Estee Lauder.
Tällaisena heidän uransa olisi voinut pysyä jatkossakin, ellei kaksi asiaa olisi kohdannut: Samin ryhtyminen kotiäidiksi ja Youtube.
Pixiwoo
Samin siirryttyä kotiäidiksi eräs ystävä halusi Samin näyttävän, miten tehdään smoky eye -meikki. Ammattimeikkaaja Sam teki aiheesta videon ja laittoi sen Pixiwoo-kanavalleen Youtubeen vuonna 2008. Aihe kiinnosti ja lisää meikkivinkkejä pyydettiin. Kanava alkoi ottaa tulta alleen ja lopulta kanavasta tuli niin suosittu, että meikkaustyökalujen lanseeraaminen alkoi vaikuttaa kannattavalta idealta.
Niinpä vuonna 2011 he toivat markkinoille hyvälaatuiset, silti järkevän hintaiset työvälineet, ja verkossa luotu julkisuus hoiti mainonnan. Real Techniquesin siveltimistä tuli nopeasti erittäin suosittuja ja ne päätyivät myyntiin ympäri maailman. Tänä päivänä jokainen, joka millään tavalla on tekemisissä meikkausvälineiden kanssa, tuntee merkin varmasti.
On hämmästyttävää ja hienoa, että näitä piskuisen Suomen I Love Me -messuja pidetään niin suuressa arvossa, että viime vuonna messuille saatiin vieraaksi Jeffree Star ja tänä vuonna saatiin jo tupla-annos kansainvälisiä tähtiä, kun sekä siskokset Sam & Nic että Shaun Pulfrey saapuivat messuille.
Shaun Pulfrey ja Tangle Teezer
Messujen seuraava tähtivieras saapui myös Englannista. Hän on 30 vuotta kampaajana ja hiusväritaitelijana työskennellyt Shaun Pulfrey. Mies on kirjoittanut myös kirjan I Wannabe Blonde vuonna 2002.
Shaun Pulfreyn ja Tangle Teezerin tausta on tuttu jokaiselle, joka sattui seuraamaan Englannin Leijonan Luolaa (Dragon’s Den) hänen esiintyessään siellä vuonna 2007 ja saatuaan tylyt pakit koko leijonalaumalta. Koska kaikki eivät kuitenkaan ole ohjelmaa nähneet, tässä hänen Tangle Teezer -keksintönsä taustat tiivistettynä.
Kampaaja ja keksijä
Shaun Pulfrey (s. 1961) on kalastajan poika, joka ei halunnut seurata isänsä jalanjälkiä, vaan jätti koulun kesken ja ryhtyi kampaajaksi 16-vuotiaana, koska se oli juuri sitä, mitä hän halusi tehdä. Hän kävi Vidal Sassoonin kampaamokoulun ja jatkoi uraansa samaisessa talossa sekä Lontoossa että USA:ssa erikoistuen hiusväritaiteilijaksi. Jatkuva ammatillinen pulma oli kuitenkin käsiteltyjen hiusten takkujen selvitteleminen hiuksia repimättä, joten hän alkoi ideoida aivan uudenlaista hiusharjaa, joka yhdistäisi harjan ja kamman parhaat puolet.
Harjan valmistuttua vuosien kehitystyön jälkeen hän osallistui vuonna 2007 Dragon’s Den -ohjelmaan (Leijonan Luola) ja esitteli siellä uuden, hevosen sukaa muistuttavan Tangle Teezer -hiusharjansa. Hän tarjosi leijonille 15 % osuutta 80.000 punnasta, mutta leijonat eli sikäläisittäin lohikäärmeet nauroivat hänet ulos luolasta kutsuen keksintöä aivopieruksi ja ajanhukaksi, eikä sitä edes pidetty liiketoimintana.
Tangle Teezer vaadittiin kauppoihin
Shaun kuitenkin luotti ideaansa, koska markkinoilla oli takkuharjan kokoinen aukko. Hän sijoitti tuotteeseen kaikki säästönsä ja otti vielä lainaa asuntoaankin vastaan, yhteensä 98.000 puntaa, ennenkuin yhtään harjaa myytiin. Tuote siis tuli kuin tulikin markkinoille. Ihmiset ottivat keksinnön välittömästi omakseen ja lastensa hiuksista tuskaisesti takkuja selvittelevät äidit onnistuivat kaatamaan heti ohjelman esittämisen jälkeen hänen verkkosivunsa 1500 kävijän voimin. Pulfrey oli kuvitellut harjansa ammattilaisten käyttöön, mutta palaute markkinoilta oli, että harjoja kauppoihin ja vähän äkkiä.
Ensimmäinen varsinainen jälleenmyyjätaho oli koko Iso-Britannian laajuisesti toimiva apteekki- ja kemikalioketju Boots. Samoihin aikoihin eräs kiinalainen somevaikuttaja kävi Lontoossa ja esitteli päivityksessään Tangle Teezerin faneilleen. Aasiasta alkoi tulvia tilauksia siihen tahtiin, että kansainvälinen menestys alkoi käytännössä samantien.
Tangle Teezer on nykyään markkinoilla hyvin laajalla valikoimalla. Mallisto käsittää mm. erikoismuotoilluilla harjaksilla varustetut tuuheuttavat föönausharjat sekä suorina että pyöreinä versioina ja lisäksi uudenlaisen tupeerausharjan. Viimeisin uutuus on varrellinen, hoitoaineen levittämiseen ja märkien hiusten selvittelyyn sopiva Wet Detangler. Tupeerausharjan nimi on hiukan hassu, koska ainakin itse käytän sitä apuna föönatessa. Harjakset ovat niin tiheässä, etteivät hiukset luista pois kesken kuivauksen, joten aikaa säästyy.
Pet Teezer
Heti Tangle Teezerin lanseeraamisen jälkeen alkoi tulla kyselyitä myös lemmikkien pitkän karvapeitteen selvittelyyn sopivasta harjasta. Pulfrey ei kuitenkaan vielä alkuvaiheessa halunnut erikoisen harjansa muuttuvan maineeltaan lemmikkituotteeksi, joten lanseeraus on edessä vasta näinä aikoina. Tähän asti lemmikkien omistajat ovatkin käyttäneet alkuperäistä takkuharjaa.
Satojen miljoonien puntien tuote
Tällä hetkellä, 10 vuotta tuotannon aloittamisesta, Tangle Teezeriä myydään yli 70 maassa ja Pulfrey on saanut kuningattarelta sekä keksintö- että vientipalkinnot ja lisäksi muilta tahoilta yli 25 eri palkintoa.
Rahaa keksinnöllä on tullut satoja miljoonia puntia, joten eiköhän Britti-Leijonia hiukan harmita, etteivät päätyneet tämän kalastajan pojan verkkoihin. Yksi leijonista sanoi tuotteen saavan hänet repimään hiukset päästään, mutta ehkä se kannattaisi tehdä vasta nyt…
Ja mikä olikaan se yhdistävä tekijä Chewbaccalla, Emma Watsonilla ja Victoria Beckhamilla? Tangle Teezer tietenkin! Chewbaccan karvapeitettä huolitellaan juuri tällä kyseisellä harjalla ja Watson ja Beckham ovat vannoutuneita, somessa näkyviä TT-käyttäjiä.
Nordic Beauty Import (NBI)
Tangle Teezerin maahantuojana Suomessa toimii Nordic Beauty Import (NBI), jonka tuotevalikoimassa on lukuisia muitakin innovaatioita.
NBI on lähtenyt maahantuojana sille linjalle, että tuotteessa on hyvä olla jotain selkeästi poikkeuksellista ja ainutlaatuista, jotta sitä kannattaa alkaa tuoda maahan. Jos tuotteella on mainetta jo ennestään, aina parempi.
Tangle Teezerin ohella kaksi kuuluisinta tuotetta NBI:llä ovat Invisibobble (puhelinjohtoa muistuttava kierrehiuslenkki) ja Beautyblender (se alkuperäinen pinkki meikkimuna, kuvassa etualalla).
Saksalaiset Foamie-tuotteet ovat yksi tuoreimpia tulokkaita NBI:llä.
Foamie-palashampoo on kiinteä shampoopala ja siitä on useita versioita, kaikki hellävaraisia hiuksille ja päänahalle. Shampoopalan mukana tulee vaahdotusverkkopussi, jonka lenkistä tuotteen voi käytön jälkeen ripustaa kuivumaan.
Foamie-pesusieni sisältää saippuatankoja ja Mocca Peelin (kuvassa) lisäksi sieniä on muitakin: marjainen, aloe vera ja musta Men-versio.
Tosin Mocca Peel on myös ns. lämpimän tuoksuinen, joten tuskin yksikään mies kokee kyseistä sientä epämiehekkääksi sen enempää kuin kukaan nainen kokee sitä epänaiselliseksi. Unisex-tuote jos mikä.
Sienessä on kiinteä ripustuslenkki, josta sen voi nostaa kuivumaan sopivasti vesisuihkun ulottumattomiin.
Pesusieni on patentoitu.
Korealainen kosmetiikka ja suomalaiset
Korealainen kosmetiikka on tehnyt nopean esiinmarssin Suomessa, mikä näkyi messuillakin. Korealainen filosofia huolellisesta ihonhoidosta sopii suomalaisille kuin nenä päähän. Ilmasto imee suurimman osan vuotta iholta kaiken kosteuden ja sen mitä ulkoilma ei vie, sen vie kuiva sisäilma. Suomalaiset ovat muutenkin useimmiten kiinnostuneempia ihonhoidosta kuin meikkaamisesta, joten korealainen tyyli voi hyvinkin olla meidän tyylimme, mittakaavaerolla vain. Harva jaksaa 8-10-vaiheista ihonhoitorutiinia aamuin illoin, mutta soveltamalla joitakin ideoita iho voi huomattavasti paremmin, etenkin, mitä tulee lisäkosteutukseen.
Kaikkein parasta korealaisissa ihonhoitotuotteissa on se, että varsin harvat tuotteet ovat paksuja, rasvaisia ja jankkimaisia. Yleensä talvella tulee siirryttyä paksuun kasvovoiteeseen, jotta iho selviäisi pakkasista ja matalasta ilmankosteudesta, mutta korealaisessa ihonhoidossa asia tehdään toisin. Iholle lisätään kosteuttavia, jopa vesimäisiä tuotteita (esim. hoitovesiä ja seerumeita) runsaasti ennen sitä paksua voidetta ja voide vain suojaa lisättyä kosteutta haihtumasta. Tämä toimii paljon paremmin ja iho selviää talven läpi huomattavasti vähemmillä ongelmilla.
eleven
Tästä päästäänkin seuraavaan kohteeseen, jossa korealainen kosmetiikka oli erityisen hyvin esillä.
Eleven on ruotsalainen kosmetiikan verkkokauppa, jonka suomalainen tytäryhtiö, eleven.fi on aloittanut meillä vasta muutama vuosi sitten. Se, mikä elevenissä on erikoista, on Suomen maajohtajan, Virve Fredmanin palava kiinnostus eteläkorealaiseen kosmetiikkaan. Tämä on ollut kantavana voimana sille, että eleven ylipäänsä alkoi ottaa kosmetiikkavalikoimiinsa K-Beauty-tuotteita ennenkuin aihe oli noussut Suomessa tai muissa Pohjoismaissakaan edes otsikoihin.
Fredman on käynyt Etelä-Korean K-Beauty-messuilla useaan otteeseen luomassa kontaktiverkostoja ja kartuttamassa tuotetietoutta, mikä on edesauttanut elevenin K-Beauty-valikoiman nopeassa ja tehokkaassa laajentamisessa. Elevenillä on tällä hetkellä Suomen laajin K-Beauty-valikoima ja Fredmanin luotsaama Suomi-tiimi on jo 5 henkilön vahvuinen eli Suomen yksikkö on kasvanut nopeasti.
elevenin ensimmäiset messut Suomessa
Nyt saimme ensimmäistä kertaa elevenin ja koko Suomen tiimin lisävahvistuksineen I Love Me -messuille ja vaikka itse osasto oli näin ensivisiitillä vielä suht pieni, henkilökuntaa oli runsaasti ja innostuneisuus oli suurta puolin ja toisin, ja messuhulina sen mukaista.
Messuilla oli tarkoitus esitellä verkkokaupan toimintaa ja siinä ohessa myydä sellaisia tuotteita, joita lahden yli oli jotakuinkin mutkatonta tuoda.
Mitä siis messuille myytäväksi?
Virve tiimeineen oli päätellyt, että koska koko Ruotsin varaston valikoimaa ei voi millään rahdata Suomeen, tuodaan sitten se osuus, joka on näppärintä kuljettaa.
Niinpä tänne päätettiin tuoda huimat 10.000 kpl kangasnaamioita!
Tämä oli fiksu veto, sillä korealaisessa ihonhoidossa kangasnaamiot ovat suuressa roolissa ja niitä käytetään jopa päivittäin tuomaan iholle sen tarvitsemia hoitoaineita.
Tällä naamioerällä messuvieraille järjestettiin tilaisuus kokeilla tuotteen eri versioita laajasti ja sopuhinnalla.
Kun mikään ei riitä
Ruotsalaiset pitivät suomalaisia kollegoitaan aivan hulluina. Että siis Suomen tiimi haluaa messuille 10.000 naamiota! Ruotsalaiset olivat aivan varmoja, ettei niiden kaikkien myyntiin ole mitään mahdollisuutta muutamassa päivässä, mutta kuinkas sitten kävikään?
Itse asiassa koko naamiovalikoima olisi loppunut jo perjantaina, ellei Suomen tiimi olisi päättänyt jättää osan naamioista lauantaille välttääkseen ei-oon myymistä.
Lisää tilattiin pikana Ruotsista ja vaikka sieltä tuli sunnuntaiksi lisäapuja vielä 1.000 kpl:n verran, sekään ei riittänyt. Kaikki myytiin alta aikayksikön.
Ruotsissa ei voitu uskoa todeksi
Mitä tästä opimme? Ruotsalaiset, ne ikuiset optimistit ja hannuhanhet saivat nähdä, että kun Suomessa joku aiheensa tunteva saa rauhassa kertoa ja selvittää laajasti luetussa blogissaan, miten mahdottoman hyvää kuivalle iholle nämä naamiot tekevät, naamiomäärän olisi voinut vaikka tuplata.
Ja kun naamioiden hinta oli huiman edullinen, vain euron kappale, tuotteet menivät kuin kuumille kiville. Ruotsissa kollegat puistelivat epäuskoisina päätään, eivätkä ole varmasti toipuneet järkytyksestä vieläkään. Tämä on vähän kuin ne ilmaiset ämpärit, sitä on kuulemma täysin mahdotonta selittää ruotsalaisille.
Olipa mielenkiintoiset ja hauskat messut! Kiitokset kaikille, joiden kanssa pääsin juttelemaan ja joiden osastolla sain kuvata, ja kiitokset myös tuotenäytteistä, joita monet messupisteet vierailijoille ystävällisesti jakoivat.
© Teksti ja kuvat: Jaana Leppänen
(Artikkelin pääkuvana Baladen käsivoiteita hauskoissa purkeissa.)