Joskus tulee asiaa Roihupeltoon, Tulppatielle. Kun tavaraa toimittaa, auto täytyy saada jonnekin parkkiin. Tulppatie on kilometrin pituinen tienpätkä, jossa pysäköinnin luulisi olevan yksinkertaista. Helsingin pysäköinnistä vastaavat viranomaiset tarjoavatkin erinomaisen kattauksen eri tyyppisiä pysäköintirajoituksia ja kaikki vieläpä kätevästi tällä samalla tiellä.

Vaihtoehto 1:

Kun risteyksestä kääntyy valoista Tulppikselle, ei näy mitään liikennemerkkiä, tämä tilanne on otsikkokuvamme. Kaupunki ei siis ota tässä kohtaa kantaa pysäköintiin mitenkään. Talvella auto todennäköisesti olisi tässä tien tukkeena, mutta kesällä pieni auto sopisi hyvin. Tässä olisi tilaa parille, kolmelle autolle ennen kuin tulee suojatie. Pysäköinti on siis vapaa. Juuri ennen suojatietä on kuitenkin turha kieltomerkki, sillä tuskinpa 5 m ja kieltomerkin väliin montaa autoa sopii. Kuten muistamme, suojatien eteen on jäätävä 5 metriä tyhjää.

Vaihtoehto 2:

Jatkettaessa eteenpäin tulee jälleen uusi kieltomerkki ja lievennys, että saa pysäköidä kiekolla 2 tuntia. Tie on ihan samanlainen ja nyt tilaa on aivan varmasti eli rajoitteelle ei löydy mitään järkiperusteita. Tässä ei siis käytännössä voi pysäköidä kuin lyhyelle käynnille, mutta koska täällä ollaan töissä, kukaan ei käytännössä tee 2 tunnin työpäiviä.

Merkki sallisi kyllä rajoittamattoman pysäköinnin illaksi ja yöksi, mutta vaikka teollisuusalueen työpäivät ovat toki virkamiehen näkövinkkelistä pitkiä, eivät ne sentään ympärivuorokautisia ole. Illalla duunarin auto lähtee kotiin, joten tässä kohdassa olisi hyvin voinut olla vapaa pysäköinti ja kaupunki olisi säästänyt vieläpä rahaa turhan liikennemerkin asentamiselta.

Mistä syystä?

Vaihtoehto 3:

Täysin kielletty pysäköinti

Että mitä!? Sama suora tie, jolla on mainiosti tilaa ja hyvä näkyvyys. Ei mitään järkeä ja se voi olla yksi selitys, miksi täältä löytyykin aina vapaata liiketilaa: milläs lastaat tai asiakas voisi pysäköidä? Lukijan on syytä muistaa, että artikkelimme käsittelee vain tien toista puolta, vastakkaiselta puolelta löytyy täsmälleen sama hässäkkä. Sitten tulee merkki, joka päättää kieltoalueen ja vähän aikaa on vapaa pysäköinti, joten jätetään tuo pikku pätkä tästä kuvituksesta pois.

Vaihtoehto 4:

Kerrankin perusteltu kielto. Kun tähän jättää auton, talon parkkipaikoilta ei pääse pois ja jos tässä saa sakot, turha pullikoida. Toisaalta kuka on niin urpo, että laittaisi autonsa näin älyttömään kohtaan? Tämä on kuitenkin tien järkevin ja perustelluin kielto, koska sille löytyy hyvä syy eli liikenteen sujuvoittaminen. Pihan jälkeen kuusen kohdalta saa taas pysäköidä vapaasti, ilman aikarajoja, niin kuin järkevää tietysti onkin.

Vaihtoehto 5: Entä jos täällä onkin käynyt UFO?

Näin olemme nähneet vapaan pysäköinnin, kyseenalaisen aikarajoitetun pysäköinnin, täysin älyvapaan kielletyn pysäköinnin, jälleen vapaan pysäköinnin ja lopultakin järkevin perustein määrätyn kielletyn pysäköinnin ja viimein taas vapaan pysäköinnin, kaikki samalla suoralla tiellä! Huhheijaa! Valitettavasti monet pysäköintikielloista Helsingissä ovat juuri Tulppatien kaltaisia, niissä ei ole päätä eikä häntää.

Täältäkö niitä liikennemerkkejä tulee

Näyttää siis siltä kuin UFO miehistöineen olisi lentänyt tien yli vilkkaan biletysillan jälkeen. Antennipäinen alainen raahaa mukanaan kummaa keppikasaa vaiherikkaan baari-illan jälkeen ja antennipääkapteeni käskee örveltäjää hankkiutumaan mystisesti mukaan tarttuneista matkamuistoista eroon. Niinpä maan baarikulttuuria syvällisesti tutkinut ulkoavaruuden kulttuuriantropologi käskyä noudattaen tiputtaa merkit laidan yli Tulppatien varteen sattumanvaraisessa järjestyksessä – ja tässä on tulos.

Näin sen pitäisi olla

Koko tiellä voisi hyvin olla vapaa pysäköinti ja tien ainoa merkki olisi silti virkamiehen mieliksi ollut se yksi fiksu kieltomerkki.

Hinta kaupungille: vain yhden merkin valmistus- ja asennuskulut.

Hyöty kaupungille: helppoa pysäköintiä ja lisää yrityksiä, verotuloja ja vähemmän oheisen kaltaisia ”tilaa”-kylttejä.

Haitta kaupungille: pienten ja äänekkäiden viher-vasemmistolaisen mielensäpahoittajien älämölö. Maailmaan mahtuu meteliä.

Jos virkamies ei käytä järkeä, tarvitseeko sitä itsekään käyttää?

Jälleen tulee mieleen sama asia: me autoilijat emme oikein ymmärrä meitä kepittävien viranomaisten logiikkaa ja aivoituksia. Kun näyttää siltä, että kielto tai rajoitus ei tunnu järkevältä, luottamus virkamiehiin ontuu ja yleinen kunnioitus lakien noudattamista kohtaan muutenkin vähenee. Liikenteessä ongelma on ollut pysyvä jo vuosikymmeniä ja sen kanssa on opittu elämään.

Valitettavasti ilmiö näyttää olevan leviämässä liikenteestä muillekin elämän alueille ja se on poliitikkojen poukkoilevan ja epäselvän politikoinnin syytä. Järkevin perustein asetettua kieltoa on helppo noudattaa, järjenvastaiset ja irrationaaliset kiellot pitäisi sitä vastoin poistaa. Raha kaupungin liikennepäättäjien tilipussiin tulee turhan työn vähentämisestä, järkeviin asioihin keskittymisestä ja yritysmyönteisyyden lisäämisestä.

UFO-teoria osoittautunee silti paikkansa pitäväksi, sillä näin lähistöllä omin silmin sen UFO:n ja vieläpä humanoidit siellä irrottelemassa. Annetaan siis virkamiehille tällä kertaa synninpäästö…

Ja tämä tarina on totta, todisteena yllä oleva oheinen aito ufokuva.

PS. Valokuvaa on käsitelty (kuten kaikkia ufokuvia on).

©  Kuvat, kuvamanipulaatio (”ufokuva”) ja teksti: Pauli Kinnunen